Friday 27 December 2013

Remembering my hero friend Abbas Khan

You don't get to meet a hero everyday, you might not meet a real hero all your life, but when you meet one it is a memory that you want to hold on, you will keep, you will always remember, and forever you will be proud.

Abbas Khan wasn't a hero when I met him, wasn't trying to be one. But he was a very nice, loveable, and caring person.

When he to Syria and the Syrian refugees camps he was doing what he believed is his duty, to care and cure. Care for his fellow humans, care for those who need it most.

He was not there for fame, wasn't trying to be a hero, wasn't there to be a martyr, he was there because he was a human, a true human.
He was not doing just for the lifeafter, he was doing for the life now, other innocent people's lives, not his.

When the regime forces arrested him he had his medical emergency bag, the basic medicines and equipments he used to save lives, the lives they wanted to end, so they said he was a terrorist! I am sure an honest caring human trying to help the wounded is something would terrorise such criminals.

I knew the Syrian regime and it's ruthless security services, I didn't have much hope that Abbas will survive in there prisons, not because he was weak, no, on the contrary, because he was strong and they will try and break him, but he will not, so they will kill him. Eventually they did!

They tried to break him, but he broke them.
They wanted to erase him, he became a legend.
They killed him, he is now immortal.

Abbas, my friend, I will always be proud of you, my friend, my hero.

Thursday 26 December 2013

امل

أمل

اليوم دفنا عباس

كم مرة ستموت؟ حين علمت نبأ اعتقالك سَرَتْ في قلبي قشعريرة الموت، فقد علمت وخبرت وعرفت سجانك، رأيته يقتل إخوته ثم يتشفّى بوجهٍ لئيم. لم تكن ميتاً ولكن هل الحياة ان تكون وحيداً، بعيداً، سجيناً، معذباً، لا يُعرف عنك خبر او أثر؟ الأيام والأشهرٌ تمضي و كلما ازداد الحزن فيها نقُصَ الامل.

لم أنم منذ أيام، كلما أغفو لدقائق تلسعني حدة البرد، أو يوقظني صوت صراخ التعذيب، وإن تغلبت على هذا وذاك لا أستطيع أن اتغلب على الالم في كل مواضع جسمي. اليوم استمرت جلست التحقيق أكثر من ست ساعات، أغمي علي فيها حوالي العشر مرات. ورغم شدة التعذيب ومرارة الإهانة إلا أني أُسرّ بوصولي إلى هذه الغرفة، فهي المكان الوحيد الذي أرى فيه ضوء النهار، وعقارب الساعة! ساعات طويلة من الألم لكنها تعطيني اليقين اني ما زلت حياً وتُزيد من الأمل.

قيل لي انك ستواجه المحكمة بتهمة الإرهاب وأن العقوبة قد تصل إلى الاعدام، بكيت من شدة الفرح، فانت ما زلت حياً! وما دامت هناك حياة، فلا بد من وجود الأمل.

كبيرة هي الأمنيات وصغيرةٌ هي الأشياء التي تجلب لنا السعادة. اليوم اعطوني قلماً وبعض الأوراق، سمحوا لي أن أجلس على الاريكة في غرفة التحقيق، لم يضربوني كثيرا ولم يبصق احد في طعامي. تحدثوا عن أمي وعن المحكمة، بسيطة هي الحياة عندما يُغذيها الأمل.

جائتني رسالة نصية: عباس مات! كان من المفروض أن يفرج عنه بعد أربعة أيام، كان سيصير حراً، الآن صار أسطورة.

اعتذر منك يا حبيبة، وعدتك ان اعيش، لا حباً في الحياة ولكن حباً لك. انتظرت عودتي، وها أنا اعود اليوم، فغطي عظامي بعشبٍ تعمد من طهر كعبك، وردي إليّ نجوم الطفولة، حتى أشارك صغار العصافير...

لا أدري كيف اصف

أحنّ إلى خبز أمي

و قهوة أمي

و لمسة أمي

و تكبر في الطفولة

يوما على صدر يوم

و أعشق عمري لأني

إذا متّ،

أخجل من دمع أمي!

خذيني ،إذا عدت يوما

وشاحا لهدبك

و غطّي عظامي بعشب

تعمّد من طهر كعبك

و شدّي وثاقي..

بخصلة شعر

بخيط يلوّح في ذيل ثوبك..

عساي أصير إلها

إلها أصير..

إذا ما لمست قرارة قلبك!

ضعيني، إذا ما رجعت

وقودا بتنور نارك..

وحبل غسيل على سطح دارك

لأني فقدت الوقوف

بدون صلاة نهارك

هرمت ،فردّي نجوم الطفولة

حتى أشارك

صغار العصافير

درب الرجوع..

لعشّ انتظارك!